Grodor i mängder!

Eller är det paddor? Idag när jag var på en utflykt med min syster och hennes familj så var där otroligt många grodor/paddor som var mitt uppe sin parningsperiod. Massor av grodor/paddor och ägg. Jag fotade såklart och tänkte skriva lite fakta om dem. Men efter att ha sökt på internet för att hitta nåt bra att skriva om dem är jag nu väldigt osäker på om det är grodor eller paddor... Hmmm. Är det någon som vet så skriv gärna. Vad jag lärde mig var iaf att grodor är fridlysta i Sverige och att paddor är mer eller mindre giftiga. Paddorna har en mer torr och vårtig hud, medan grodornas är slätare och fuktigare. Paddorna har någon slags gift"bulor" bakom ögonen. Det finns 8 (eller 11, beroende på vart man läser) sorters grodor i Sverige och 3 sorters paddor. Jag lutar åt att det är paddor eftersom de har så vårtig hud, men jag tyckte inte de var lika de paddorna som var på bilderna...


Alla de små grejerna som sticker upp genom vattenytan är grodor/paddor. Det var dessutom massor under ytan.







Är det en padda eller en groda?



Kan det vara en vanlig padda? Honorna är större än hannarna hos både grodor och paddor.



Om några dagar så kommer det simma ut en massa yngel från de här äggen.
Kom ihåg att alla foton på min blogg tillhör mig (om inte annat skrivs). Detta innebär att fotona endast får användas med min tillåtelse.
  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Lina

    Mjoo nog var den lik den vanliga paddan :P

    2009-04-11 @ 11:02:49
    Postat av: Anonym

    ohh nice!

    2009-10-09 @ 14:13:30

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0


    em e foto
    är
    Malin Eklund

    Välkommen till min fotoblogg. Här kommer jag fokusera på mitt fotointresse och mina foton! Hoppas du hittar några foton du gillar!
    Kontakt: [email protected]